Sökresultat för: ”

amerikanska frimärken säljes

Tidigare utannonserade

Amerikanska frimärken designade av konstnären Art M. Fitzpatrick som bl a gjort reklambroschyrer för GM på 50 och 60-talet. Pris: 200:-/ark om 20 frimärken inkl porto.
Ett stort antal 1$ och 1/2$ mynt. Endast telefon 0761088101
Jag köper svenska silvermynt. Se priserna i listan. 50 kr...90,00 10 kr...55,00 5 kr.....85,00.....1935 5 kr.....25,00.....1954-1971 2 kr.....55,00.....1876-1940 2 kr.....22,00.....1942-1966 1 kr.....25,00.....1875-1942 1 kr.....11,00.....1942-1968 50 öre.10,00.....1875-1939 50 öre...4,50.....1943-1961 25 öre...3,50.....1874-1941 25 öre...2,00.....1943-1961 10 öre...1,50.....1874-1962 Köper även amerikanska mynt. Peter 0763-07 98 34
A. P. Landin, Gävle 1845. 204 s. 8:o, häftad. Insydd i ett flersidigt omslag av styvt papper, främre originalomslag medbundet. Understrykningar i texten. Bandet mycket nött, inlagan med fläckar (fukt och bläck). Anteckningar på omslagen samt några amerikanska frimärken. Bindningen fast. Svenska hylla: 851
Bonniers 2003. Inbunden med skyddsomslag. 251 sidor. Mycket gott skick. Day of days Cornelius Ryan (1920-1976)arbetade som krigskorrespondent för Reuters och London Daily Telegraph mellan 1941 och 1945. Under krigets slutskede for han till Stilla Havet och rapporterade därifrån. I ?Den längsta dagen? (D-dagen), ?Slutstriden? (Berlins fall) och ?En bro för mycket? (luftlandsättningen i Holland september 1944) har han skrivit tre framgångsrika krigsklassiker. För Första världskrigets soldater torde det mest adrenalinstinna ögonblicket ha varit när de gick "over the top" (dvs. hivade sig upp ur skyttegravarna, ofta exponerade för bestrykande kulspruteeld). Andra världskrigets dito när rampen fälldes. Rampen satt oftast i stäven på en LCV (Landing Craft Vehicle) på väg mot Dieppe, Kreta, Guadalacanal eller som den 6:e juni 1944 - Normandies gråa stränder. Soldaterna satt tätt packade i de kontainerliknande båtarna, stävande i krabb sjö. Fartyg, flyg och fiendeeld omgärdade deras färd. Rampens betydelse, på gott och ont, blev snart klar för manskapet: I detta infernaliska dån och brak var det ett ljud som trängde sig närmare in på männen, som var mera skräckinjangande än alla andra - ljudet av kulsprutekulor som klingade mot båtarnas tvärt avhuggna stålstävar. För många tog resan slut i samma ögonblick som rampen fälldes, och snart flockades liken på Omaha Beach. Även om den här bilden etsat sig fast som ett slags frimärke över upplevelserna på D-dagen, innefattade dygnet så många fler aktiviteter. I Den längsta dagen får vi följa invasionen genom planering, uppbyggande och avfärd. De nattliga luftlandsättningarna är utförligt beskrivna. Likaså själva landstigningarna och upprättandet av de första brohuvudena mot slutet av dygnet. I jämförelse med senare tids genomarbetade tegelstenar som femtio års forskning lagt grunden till, är Den längsta dagen mer som en vittnesskildring, ibland med andan i halsen som om Ryan kommit springande direkt från stränderna, ivrig att berätta. Det kan bli lite äventyrsmatiné över det hela. Men i sina direkta ögonblicksbilder, både av Ryan och deltagare, som i textutdraget ovan, kommer nog boken nära de faktiska händelserna. Inte så olik Robert Capas klassiska bilder. Textutdrag (Visa/göm) Operation Overlord, den allierade invasionen i Frankrike, började precis femton minuter efter midnatt den sjätte juni 1944 - under den första timmen av en dag som för evigt skulle gå under namnet D-dagen. I detta ögonblick steg några omsorgsfullt utvalda män från amerikanska 101:sta och 82:dra flyburna divisionerna ur sina plan i den månbelysta natten över Normandie. Anders Edwartz Publicerad: 2004-06-06 00:00 / Uppdaterad: 2011-02-18 16:40 Kategori: Dagens bok, Recension